Logo3-Xubliem-Kristal-rgbsite.png

Xubliem de verbinder, de brug.

Logo3-Xubliem-Kristal-rgbsite.png
Logo3-Xubliem-Kristal-rgbsite.png

Xubliem de verbinder, de brug.

Partner interview met Hans Paul Visscher – Wecovi BV

bgvisiepng.png

Delen op:

Ook het tweede partnerinterview van Xubliem, dit keer met Hans Paul Visscher van Wecovi, is een fijn gesprek. Hij is sinds 1997 directeur-eigenaar van het familiebedrijf waar hij al vanaf 1990 werkt.

Duurzaamheid

“We hebben aandacht voor mens en milieu. Daarnaast ook voor de producten die wij in het assortiment brengen. Duurzaamheid is de richting waarop wij ons assortiment innoveren. Om een voorbeeld te geven; we hebben BubbleFlush geïntroduceerd. Een methode om toiletten te ontkalken met ultrasoon techniek zonder toepassing van chemie. En in onze recreatiedivisie ontwikkelen we plasticvrije sets die worden verspreid in vakantiebungalows. Verder de microvezeldoeken die met water of beter nog met Tersano ozonwater extra reinigende werking hebben.

Een aantal jaar geleden hebben wij met MVO Nederland onze duurzaamheidsdoelen geformuleerd, verdeeld over een viertal categorieën:

1. Energie en klimaat.
2. Werk, gezondheid en vitaliteit.
3. Verantwoord inkopen.
4. Verduurzaming assortiment.

We zijn er trots op dat ons zeer recent het Zilver niveau toegekend is door Ecovadis. EcoVadis beoordeelt bedrijven op hun duurzaamheidsprestaties, waarbij 21 indicatoren verdeeld over vier thema’s worden gebruikt. Deze thema’s zijn: milieu, arbeid en mensenrechten, ethiek en duurzame inkoop. Op de CO2 uitstoot van het bedrijf wordt bovendien ingezoomd. Bedrijven krijgen vervolgens een score op een schaal van 0 tot 100, hoe hoger, hoe beter.De methode van EcoVadis is gebaseerd op onder andere het Global Reporting Initiative, het United Nations Global Compact en de ISO 26000 norm.

Op het gebied van energie, klimaat, werk, gezondheid en vitaliteit doen wij het heel goed. We hebben 900 zonnepanelen op het dak, maken gebruik van aardwarmte en steeds meer auto’s zijn elektrisch. De grootste stappen zijn er nog te maken op het gebied van verduurzaming assortiment en het in beeld brengen van onze voetprint.”

Uitdagende jaren

“De afgelopen drie jaar waren uitdagend op verschillende manieren. Door corona had de recreatiesector had het zwaar, dat merkten wij in de omzet. De vraag naar desinfecterende middelen was daarentegen groot. We hebben er snel op geacteerd.

Om onze overbelaste vaste leveranciers te helpen, hebben we hier in Zwolle evenementententen neergezet op ons terrein en daar verpakkingsstraten gecreëerd en zijn zelf gaan verpakken. Het is een kwestie van snel schakelen. Daarnaast kregen we te maken met een opgerekte supply chain; mindere beschikbaarheid van goederen, toegenomen kosten voor transport en opslag en toegenomen kosten voor het geld dat vastzit in de voorraad, oftewel kapitaalbeslag.

Grote uitdagingen die we konden pareren door onze bedrijfsstrategie aan te passen door nog meer focus en nog meer efficiency. Zeg maar korter op de bal qua kosten.”

Jonge generatie

“Het klopt dat de jonge generatie anders in het leven staat qua werkhouding. Zij willen graag meer vrije tijd en een andere balans werk-privé. Dat geldt zeker voor jonge gezinnen. Dat is ook bij ons herkenbaar en zichtbaar. Het heeft geen zin je daar tegen af te zetten, het is gewoon een feit. Daar proberen we zeker rekening mee te houden. Onder ander door thuiswerken waar mogelijk toe te staan, flexibele uren toe te passen en met parttime dienstverbanden te werken waar we dat vroeger zeker niet hadden gedaan.

Krappe arbeidsmarkt

“Hoe je je als bedrijf kunt onderscheiden op de krappe arbeidsmarkt? Zowel voor de bestaande als nieuwe werknemers zorgen voor goede secundaire en transparante voorwaarden, thuiswerken en parttime werken mogelijk maken, activiteiten organiseren, een fietsplan, voorzien in uitstekende werkplekken en algemene ruimtes, fruit op het werk en stoelmassages.

Toevallig hebben we volgende week weer zo’n stoelmassagesessie, bijna iedereen maakt er gebruik van. Nieuw talent werven doen we onder meer door afstudeeropdrachten te bieden en talent daarna vast te houden. Dat werkt goed. Verder maken we ook gebruik van het netwerk van collega’s.”

Groothandels en Xubliem

“Groothandels zijn onze directe klanten in de professionele schoonmaak. Samen met de professionele schoonmaakgroothandel zijn wij in staat om onze producten te leveren aan de gebruiker. Wij zien dat groothandels meer met elkaar gaan samenwerken of samengaan. Door krachten te bundelen blijven groothandels goed in staat om aan de klantvraag te voldoen. Dat zien we ook bij Xubliem. Dat is een samenwerking van schoonmaakgroothandels met een hele duidelijke lokale signatuur. De verschillende partners hebben veel kennis en delen die met elkaar. Dat laatste vind ik enorm belangrijk, omdat die kennis anders nog weleens verloren gaat. Xubliem maakt de afzonderlijke bedrijven sterker en als leverancier ook een mooie partner om mee samen te werken.”

Volg ons op Social Media

Contact

XUBLIEM
DE JUISTE
PARTIJ

Privacy | Cookies | Disclaimer | Webdesign : FBI Reclame