Logo3-Xubliem-Kristal-rgbsite.png

Xubliem de verbinder, de brug.

Logo3-Xubliem-Kristal-rgbsite.png
Logo3-Xubliem-Kristal-rgbsite.png

Xubliem de verbinder, de brug.

Partner Interview met Rogier Moorman – Numatic International

bgvisiepng.png

Delen op:

Een fijn gesprek met Rogier Moorman van Numatic International. Hij is sinds 2012 Managing Director van Numatic Benelux, waar hij al vanaf 2004 werkt. Wij stelden hem met plezier een aantal vragen.

Duurzaamheid

“Ik weet niet beter dan dat we daar bij Numatic oog voor hebben. Mijn eerste inzet in 2004 was voor een pay-off over Numatic en duurzaamheid. We geloven nog steeds in het maken van duurzame producten met een lange levensduur en met een goede mogelijkheid tot reparatie. Om die reden hebben we de duurzaamheidspiramide omgedraaid en dit bovenaan gezet. Dat neemt niet weg dat we de andere delen van de piramide ook ruimschoots aandacht geven. Zo zijn onze producten recyclebaar, zelf weer van gerecycled materiaal gemaakt en zijn ze efficiënt in gebruik van energie en water. Dat geldt voor onze stofzuigers, grotere machines en werkwagens. Sinds 2021 voorzien we ons hoofdkantoor in de eigen stroombehoefte door zonnepanelen en is het wagenpark steeds meer elektrisch. Voor wat betreft de productie staat er in Engeland over drie jaar een nieuwe fabriek waar ik blij van word. De bedoeling is daar CO2-neutraal te gaan produceren.”

Uitdagende jaren

“De afgelopen drie jaar zijn inderdaad uitdagend geweest. De Brexit in 2020 was de grootste uitdaging voor ons met de meeste impact en daar kwam corona nog een keer bovenop. We hebben er op voorgesorteerd door hoge voorraden aan te leggen om daarmee het tekort aan grondstoffen voor moederboards en chips en de lange levertijden te compenseren. Dat is goed gelukt, de klanten hebben er niets van gemerkt. Wel hebben we last gehad van consumenten en bedrijven die door de onzekerheid voorzichtig waren met investeren. Toch zaten we na drie maanden weer op normaal niveau. Persoonlijk vind ik het jammer dat nieuwe inzichten uit die periode weinig opgeleverd hebben. Het verkeer staat weer vast, we zijn weer terug bij af. Dat valt me tegen.”

Jonge generatie

“In de jonge generatie hebben we ons verdiept, je praat dan over de millenials en generatie Z. Zij hebben een andere houding, vinden vrije tijd belangrijker. Wij merken dat ze op zoek zijn naar zekerheid, maar ook dat zij succes laten afhangen van veel geld. Het is ook wel begrijpelijk, zij zijn geboren in het digitale tijdperk, waar wij (ik ben 46) die ontwikkeling ons eigen moesten maken, maar ook nog weten hoe het ervoor was. Bij ons werkt van de jonge generatie, van 18 tot 30, bijna niemand fulltime. Dat is niet erg, wij zien het als goed werkgeverschap om daarop in te spelen. Ook zien we het als onze plicht door begeleiding en coaching een burn-out te voorkomen.”

Krappe arbeidsmarkt

“Wij hebben nog niet meegemaakt dat we een functie niet konden invullen. Wij werken hier met 48 mensen, net een aantal om de namen van iedereen te weten en oog te hebben voor iedereen. En af en toe een praatje te maken. Het is een soort grote familie. We zijn een onderneming waar je bij wil werken. Onze medewerkers blijven lang bij ons, alleen als het bij een nieuwe medewerker niet goed loopt, dan is het kort. Nooit langer dan een jaar. Daar zit eigenlijk niets tussenin.”

Dienstverlening

“Wij staan bekend als een bedrijf dat een stap extra zet. Persoonlijk contact vinden we belangrijk, onze afspraken nakomen, bereikbaar zijn en een snelle interventie als er iets aan de hand is. Door digitalisering zijn we bezig onze machines intelligenter te maken. In de vorm van het meten van het gebruik en laden van batterijen. Op die manier krijgen we nog meer inzicht om de juiste machine op de juiste plek te krijgen.”

Groothandels en Xubliem

“Bij de groothandels zien we steeds grotere partijen ontstaan en veel overnames. Ook is er een toenemend specialisme van groothandels in afzetgebieden zoals de zorg of de horeca. De ontwikkeling van groothandels die steeds groter worden, biedt een kans voor de middelgrote groothandels. Die zijn beter in staat om kennis over te brengen, staan dichter bij hun klanten en zij hebben meer weet van hun producten. Daar ligt hun kracht. Dat zie je terug bij Xubliem. De aangesloten groothandels blijven zichzelf, maar delen wel hun kennis. Ze staan ook dicht bij de eindgebruikers, dichterbij dan wij kunnen komen.

Ik denk dat deze bedrijven daarom goed kunnen concurreren met de grote spelers en kunnen blijven groeien.”

Volg ons op Social Media

Contact

XUBLIEM
DE JUISTE
PARTIJ

Privacy | Cookies | Disclaimer | Webdesign : FBI Reclame