Logo3-Xubliem-Kristal-rgbsite.png

Xubliem de verbinder, de brug.

Logo3-Xubliem-Kristal-rgbsite.png
Logo3-Xubliem-Kristal-rgbsite.png

Xubliem de verbinder, de brug.

Paardekooper: koploper op het gebied van duurzame verpakkingsoplossingen

bgvisiepng.png
Paardekooper

Delen op:

Paardekooper: koploper op het gebied van duurzame verpakkingsoplossingen

Zonder dat we het weten hebben we regelmatig een verpakking van Paardekooper in handen. Het familiebedrijf is leverancier van verpakkingen voor foodservice, horeca, retail, industrie, horti en AGF. Een van de paradepaardjes is de afvalzak PowerSterko®, die Paardekooper zelf heeft laten ontwikkelen. Van gerecycled materiaal, dun én geproduceerd in Europa.

Plastic verpakkingen hebben een slecht imago. We kennen allemaal verhalen over de plastic soup in de oceanen en zwerfvuil van microplastics. “Maar plastic is onmisbaar voor de houdbaarheid van veel versproducten”, vertelt key accountmanager Stefan van der Pluijm terwijl hij een in plastic verpakte komkommer in de lucht houdt. “Verpakkingen zullen daarom altijd wel nodig blijven. Maar het probleem is: waar laten we het na gebruik? Ons doel is toe te werken naar circulaire (plastic) verpakkingen. Hierin zijn wij een van de koplopers. Onze ambitie is om de duurzame verpakkingsvoorloper van Europa te zijn.”

Dun en sterk

Paardekooper ondertekende daarom het Plastic Pact NL, een convenant van Rijksoverheid en spelers binnen de kunststofindustrie (producenten, leveranciers en retail) die aan kop lopen in het dichterbij brengen van een circulaire economie van plastics en verpakkingen. Een van de afspraken uit het convenant is dat in 2025 alle eenmalig te gebruiken plastic verpakkingen voor 35% bestaan uit gerecycled plastic. “Mede om die doelstelling te kunnen halen hebben wij de PowerSterko® afvalzakken van gerecycled materiaal laten ontwikkelen”, legt Van der Pluijm uit. Het is volgens hem immers zonde dat een afvalzak gemaakt wordt van nieuw plastic. “Bijna niemand kan zo’n afvalzak maken en het was een intensief proces. We zijn erg trots dat het is gelukt.” De zak bestaat voor minimaal 80% uit post-consumer gerecycled plastic.” Dat post-consumer betekent dat het plastic door de eindgebruiker na gebruik is ingezameld om gerecycled te worden. De dunne, maar toch sterke afvalzakken zijn nu ongeveer een jaar op de markt. Ze vinden gretig aftrek in België, omdat in Vlaanderen vanaf 1 juli 2021 alleen afvalzakken met 80% gerecycled materiaal mogen worden gebruikt.

Hands-on

Maar ook in Nederland worden de Powersterko® afvalzakken door horeca-ondernemingen en schoonmakers in allerlei sectoren steeds vaker gebruikt. Ze worden onder andere geleverd door Xubliem. “Ook Xubliem stapte grotendeels over op de PowerSterko en werkt zo mee aan verminderde milieu-impact”, stelt Van der Pluijm. De samenwerking verloopt altijd prettig. “We hebben een goeie klik en we lijken als bedrijf ook op elkaar. We hebben dezelfde positieve, hands-on mentaliteit.”

Wetenschappelijk

Het totale productieproces van de gerecyclede afvalzak – van inzamelen, recyclen en productie – gebeurt in Europa. “Hierdoor is de transportketen klein. Deze aanpak verkleint ook de CO² voetafdruk van de afvalzak.” Van der Pluijm benadrukt dat de milieu-impact onafhankelijk en wetenschappelijk is vastgesteld door The LCA Centre, het onderzoeksinstituut dat de Koninklijke Paardekooper Group heeft opgericht, waarin ze nauw samenwerkt met milieu-organisatie Natuur & Milieu. “Het is voor bedrijven soms makkelijk om te zeggen dat je duurzaam bezig bent, maar wij willen dit alleen wetenschappelijk onderbouwd doen. We vinden het ook heel belangrijk dat de afvalstromen gecertificeerd zijn, waardoor we 100 procent zeker zijn dat onze afvalzakken zijn gemaakt van gerecycled plastic.”

 

“Bijna niemand kan dit maken”

 

Van bloemenhoezen tot pizzadozen

Naast afvalzakken voor de non-food groothandel heeft Paardekooper nog veel meer in huis, zo is in het Experience Centre van de vestiging aan de A4 in Den Hoorn te zien. Het bedrijf levert verpakkingen en hygiëneproducten voor foodservice, retail, non food industry, food industry, agri en horti. Van pizzadozen, groenteverpakkingen tot disposables en bloemenhoezen: het is zo gek niet te bedenken of Paardekooper kan het leveren. “Eigenlijk kom je onze verpakkingen overal tegen. Je hebt bijna elke dag wel iets van Paardekooper in handen, zonder dat je het weet.” Voor mkb’ers die op zoek zijn naar verpakkingsinspiratie zijn er acht Paardekooper Stores in de Randstad, de webshop van de Stores is er voor online bestellingen van bijvoorbeeld geschenkverpakkingen, foodverpakkingen en winkelbenodigdheden.

Lange geschiedenis

Paardekooper is een familiebedrijf dat al meer dan honderd jaar bestaat. In 1919 begon Jan Paardekooper een boek- en papierhandel in Rotterdam. Zijn zoon Leendert loodste het door moeilijke crisis- en oorlogsjaren. De groei begon pas echt bij de derde generatie, toen Jan Paardekooper er vanaf 1980 in slaagde andere verpakkingsbedrijven over te nemen of daarmee te fuseren. In 1998 verhuisde het bedrijf vanuit Rotterdam naar Oud-Beijerland, waar het hoofdkantoor nog altijd is. In 2008 ging Paardekooper samen met Depa Disposables, in 2011 met Halma Packaging en in 2013 ontstond met Van der Windt Verpakking Group de PACOMBI Group. In 2016 voegden Van der Gugten Rijnsburg en in 2018 Broekhof zich bij Paardekooper. Als laatste is sinds oktober 2021 ook de Van Dillewijn Groep toegetreden tot de Koninklijke Paardekooper Group.

Vierde generatie

De Koninklijke Paardekooper Group ontstond in 2019, het jaar dat het bedrijf haar 100-jarig bestaan vierde. De vierde generatie kwam aan het roer in de persoon van Lyanne Paardekooper. De groep is dan intussen in de Benelux marktleider in de wereld van verpakkingen. Het bedrijf levert aan 75 landen wereldwijd, met een omzet van ruim 450 miljoen euro. Dat gebeurt met name vanuit zes locaties in Nederland, maar er werken ook medewerkers in onder andere Ierland, Amerika en China. De nieuwe vestiging Den Hoorn, deels kantoren en deels magazijn, wordt momenteel uitgebreid met een naastgelegen nieuwbouw pand. Ook wordt in Aalsmeer een nieuw pand gehuurd. Van der Pluijm: “Er komt circa 26.000 vierkante meter bij voor de Horti-divisie.”

Duurzame varianten

Van der Pluijm, die al twaalfenhalf jaar in de verpakkingsindustrie werkt, ziet dat ontwikkelingen elkaar snel opvolgen. “Het maakt mijn werk nooit saai.” Zo is het gebruik van PFAS vanaf 1 juli 2022 niet meer toegestaan in voedselverpakkingen, is vanaf 1 juli 2023 het gratis verstrekken van plastic bevattende drinkbekers verboden en is per 1 januari 2024 het gebruik van eenmalige plastic bevattende drank- en maaltijdverpakkingen verboden in een gesloten omgeving zoals een bedrijfskantoor. Weer een jaar later geldt dat ook voor consumptie ter plaatse, tenzij voldaan kan worden aan hoogwaardige recycling. “Het zet ons op scherp, dwingt ons na te denken hoe we disposables kunnen vervangen door reusables. We willen voor al onze producten een duurzamere variant aanbieden.”

Welke afvalzak

De aandacht voor verpakkingen in alle soorten en maten verslapt bij Van der Pluijm nooit. Als voormalig productmanager Hygiene & Protection ontgaat Van der Pluijm ook qua afvalzakken nog altijd niets. “Als ik ergens een schoonmaakkarretje zie staan, scheur ik wel eens een zak van een rol, puur om te zien welke ze gebruiken.”

Volg ons op Social Media

Contact

XUBLIEM
DE JUISTE
PARTIJ

Privacy | Cookies | Disclaimer | Webdesign : FBI Reclame